ویدیو اینستالشین paeperss

poster8

بسمه‌تعالی
کم نیستند کسانی چون من که وقتی به بلندی می‌روند اشتیاقی تؤام با ترس را تجربه می‌کنند. اشتیاق اشراف بر همه جا و همه کس، در عین ترس از آن نیروی مرموزی که ما را به هوای دیدن مناظر بدیع به لبه‌های پرتگاه می‌کشاند و لذت دیدن را به لذت پرتاب شدن تبدیل می‌کند. کسانی که ترس از ارتفاع دارند از لحظه‌ای که پایشان از زمین جدا می‌شود فکر سقوط رهایشان نمی‌کند؛ چنین کسانی طبعا نه هیچگاه مناظر بدیع می‌بینند و نه هیچگاه سقوط می‌کنند.
برای من و بسیاری از هم‌نسلانِ من، رسانه‌های دیجیتال در حکم چیزهایی است که بنا به علایق موضوعیِ ما، ما را محاصره می‌کنند و بالا می‌برند. هر قدر بالاتر می‌رویم، تصور اشراف بر موضوعاتِ مورد علاقه‌مان بیشتر ولی به همان میزان، از واقعیت دورتر می‌شویم. تعجب می‌کنیم وقتی از آن بالا پرشمار کسانی را می‌بینیم که در نهایتِ التذاذ در حال سقوطند!
رسانه‌های دیجیتال جهان واقعی را بیش‌از پیش به سمت «وانمود» پیش می‌برند. سرمان را به آسمان می‌سایند بی‌آنکه قدما را بلند کرده باشند. در عالمِ وانمودۀ دیجیتال پاهایمان دیگر بر زمین واقعیت استوار نیست و از اینرو دیر یا زود سقوط حتمی است. رسانه دیجیتال توهم دانستن ایجاد می‌کند در حالیکه به جای داناتر شدن در انبوهی از اطلاعات غرق و محاط شده‌ایم؛ تصور در «جایی» بودن درست می‌کند، در حالیکه در آنجا نیستیم و اصلا آنجا ناکجاییست که آنرا «جایی» جا زده‌اند؛ توهم «کسی» بودن در حالیکه این شخصیت امری وجودی نیست و در حقیقت ناکسی را بجای کسی نشانده‌اند. در دنیای رسانه‌های دیجیتال همه چیز بیش از پیش در معرض تصنع است؛ بودن، تعامل، ساختن، سکونت کردن، و حتی وجودی‌ترین چیزها همچون محبت. برای همین کسانی که مثل من محتاط‌ترند پرهیز را ترجیح می‌دهند. اما چاره چیست؛ آیا بجز سقوط یا پرهیز، راه سومی وجود دارد؟
راه سوم اینست که به جای آنکه ترسان و لرزان این دنیای جدید را نادیده بگیریم و یا منفعلانه اهل آن شویم، فعالانه در این جهان بنا به مزیت‌ها و مختصات فرهنگی خودمان ایفای نقش کنیم.
سابقه تاریخی ـ فرهنگی ما ایرانیان شهادت می‌دهد که کیمیاگری و شاعری از ویژگیهای ممتاز ما بوده است و همواره و در مواجهه با هر چیزی، هنر تبدیل آن از «ناچیز» به «چیزی» گرانبها و سرودن شعر آن در حد اعلای لطف را داشته‌ایم، یعنی توانسته‌ایم آن را واجد عطر و طعمی یگانه کنیم طوری که دلها را مخاطب قرار دهد و دل همگان را برباید. تا آنجا که می‌توان مدعی شد سهم ایرانیان در میراث جهانی شعر است. شعر بریدن از زمین واقعیات و تعلیق در آسمان توهمات نیست، بلکه به آسمانِ حقیقت بردنِ زمینِ واقعیات است و از سر راه برداشتن حجابها و فاصله‌هاست. همین مهارت است که میتواند میوۀ زیبا، لطیف و پنهان در واقعیاتِ روزمره را چنان از پسِ پرده بیرون بکشد و پیش چشم گذارد که به محضر گوهرِ حقیقت آن مشرف شویم.
در اشراف شاعرانه سقوط جایی ندارد؛ نه ممکن است و نه محتمل. در عمر کوتاه و راه طولانی‌ای که جهان دیجیتال پیموده است همه چیز هست الا شاعرانگی! این جای خالی را ما بنا به تقدیر تاریخی‌مان باید پر کنیم. فرهنگ ایرانی می‌تواند در این جهان خشک و خشن باغی مصفا بسازد، باغی خرم و پر عطر و رنگ. در طول دو سدۀ اخیر که شاهد تحولات عظیم در عرصه تکنولوژی بوده‌ایم، در میان انواع فن‌آوری‌های پدید آمده، کمتر فن‌آوری‌ای را میتوان یافت که مثل دنیای دیجیتال قابلیتِ انطباق با ویژگی‌های فرهنگ ایرانی را داشته باشد، از این بابت است که میتوان امید داشت که این کار شدنی باشد و ما به جای آنکه همچون فن‌آوری‌های پیشین مقهور شویم این بار فایق آییم. سید محمد بهشتی.
اینستالیشنی از ائلیار رهبر آزادی
ساخت و تدوین فیلم: پیمان امیر غیاثوند
ویدیو مپینگ: ائلشن رهبر آزادی
مدیر رویداد: امیر علی زینتی
مشاور عالی: حمید رضا ناصر نصیر
با حضور افتخاری: محمدرضا حائری، بیژن شافعی، حمیدرضا ناصرنصیر، پرشیا قره گوزلو، کاوه فولادی نسب، علی اعطا، آرش بصیرت، شهاب میرزاییان
همراهان رسانه ای: وب سایت معماری معاصر ایران، اتووود، معمارنت، معماری نیوز، رویدادهای معماری
برگزار کنندگان:کانون معماران معاصر، فصلنامه آنلاین تخصصی معماری مهراز، موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران

"برای چشم هایم پنجره ای ساختم"

09

"برای چشم هایم پنجره ای ساختم" عنوان مجموعه ای است از تصویرسازی های افسانه پلویی. ترکیبی چشم نواز در قالب انتزاع از پنجره جان و عناصر معماری. این هنرمند درباره آثارش چنین مینویسد:

بارها و بارها خوانده ايم و شنيده ايم که چشم ها آيينه هاي دل و روحند؛ پنجره هايي رو به آنچه در درون ماست، زبانِ «من» است، تماميت آنچه گاهي روح و نهاد ناميده مي شود گاه فر و روان و ايگو يا حتي گاهي ذهن و شيمي آن.

مهم نيست «منِ» ما در هر مکتب و آييني، چه نام دارد، مهم اين است که همه ي زندگي ماست، تمامي احساسات ما، از خوشي و ناخوشي، درد و رنج، مهرباني و نفرت گرفته تا ضعف و قدرت و به طرز عجيبي همه چيز را شامل مي شود. شاید اهمیت چشم ها در همین است.

چشم برایمان همان است که پنجره در اتاق؛ چشم هایی که مرا می نمایانند، پنجره هایی که جهان را...

ادامه مطلب

چگونه معماری در سوریه زیر بنای جنگی خشن شد؟

چه چیزی منجر به جنگ در سوریه شد؟ فشار، خشکسالی و اختلافات مذهبی نقشهای کلیدی داشتند. ولی مروا الصبونی اعتقاد به عامل دیگری دارد: معماری. او از طریق اینترنت از شهر حُِمص، که در آن شش سال شاهد انهدام شهرش بوده، سخن می گوید. الصبونی اعتقاد دارد که معماریِ سوریه جامعه ای را که روزی اجتماعی از فرهنگهای مختلف در آرامش بود، به محاصره ای تک-هویتی که توسط طبقه بندی اجتماعی و مذهب تعریف میشد، کشاند. آینده ی کشور حالا بستگی به این دارد که چگونه برای بازسازیش تصمیم بگیرد.

شما را به تماشای این سخنرانی از مجموعه سخنرانی های تد با زیرنویس فارسی دعوت می کنیم. (برای مشاهده ویدیو های بیشتر می توانید به آپارت مهراز به نشانی http://www.aparat.com/mehrazmagazine مراجعه نمایید.)

گرگ لین شو

 

greglynnshow

مجموعه جذابی از گفت و گوهای گرگ لین با معماران پیشرو معماری دیجیتال در دهه های 1990 و 2000 توسط انجمن معماری کانادا شکل گرفته است. تا کنون 11 قسمت از این مجموعه گفت وگو ها با معماران برجسته ای همچون نیل دناری، نادر تهرانی، الخاندرو زائرا پولو، پاتریک شوماخر، ولف پریکس و ... منتشر شده است. 
به مرور زمان این مجموعه را در مهراز با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

برای دسترسی به ویدیوهای بیشتر می توانید به آپارت مجله مهراز(www.aparat.com/mehrazmagazine) مراجعه کنید.
#گرگ_لين_شو

 

گرگ لین شو | قسمت 1 | نیل دناری

نیل دناری، معمار، مدرس و نویسنده آمریکایی است. دناری تئوریسینی است که کار خورد را با نقد دستگاه زیبا شناختی مدرنیسم آغاز کرد  و در دهه 1980 دفتر معماری خود را تاسیس کرده و به فعالیت و کاوش در عرصه معماری و شهرسازی پرداخته است. او همچنین مدرس دانشگاه هایی همچون برکلی، سای آرک، کلمبیا، پرینستون، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه تگزاس و ... بوده است.
آدرس وب سایت دفتر معماری دناری: www. denari.co
#گرگ_لين_شو

مدارس برتر معماری سال 2017 در آمریکا

topamericasschools

موسسه دیزاین اینتلیجنت در رتبه بندی سالانه خود بهترین مدارس معماری آمریکا را در دو مقطع کارشناسی و ارشد برای سال 2017 اعلام کرده است. در طی تحقیقات این موسسه از مدیران بیش از 2000 دفتر و شرکت معماری خواسته شد تا نظر خود را درباره دانش آموختگان معماری فارغ التحصیل از مدارس مختلف که در جایگاه شغلی خود موفق تر هستند اعلام کنند.

معیار موفقیت این دانش آموختگان بر اساس مهارت در طراحی، تسلط بر نرم افزار های معماری، آشنایی با مصالح و روش های ساخت و ساز پایدار سنجیده شده است. علاوه بر این بیش از 2785 دانش آموخته از مدارس مختلف درباره کیفیت برنامه های ارائه شده در دوران تحصیل و بعد از آن در این نظرسنجی شرکت کرده اند. نکته قابل توجه این است که باز هم دانشگاه کرنل برای مقطع کارشناسی و هاروارد در مقطع کارشناسی ارشد در صدر جدول رتبه بندی قرار گرفته اند

لیست ده دانشگاه برتر به شرح زیر می باشد:

ادامه مطلب

اگر دوست دارید در یکی از 50 دفتر معماری معتبر در جهان کار کنید بایستی این مهارت ها را داشته باشید!

Requirements

همیشه این سوال وجود داشته که برای کار در دفاتر معماری مطرح در جهان به چه مهارت های نرم افزاری و چه مدارک حرفه ای احتیاج داریم، در این مطالعه که از بین 928 آگهی شغلی از 50 دفتر معماری برتر ( بر اساس مقاله 300 دفتر معماری برتر دنیا در مجله Architectural Record's July 2013) انجام شده است، میانگین مهارت های نرم افزاری و مجوز های مورد نیاز در سه دسته بندی با سابقه شغلی زیر سه سال، بین سه تا ده سال و بیشتر از ده سال بدست آمده است.

 

ادامه مطلب

چهاردهم مهر ماه "روز تهران"

tehran day

به مناسب روز تهران در نظر سنجی تلگرامی نماد تهران شرکت کنید و دوستانتان را هم به این نظر سنجی دعوت کنید
لینک نظر سنجی:

میدان عالی قاپو، آرامگاه ابوعلی سینا، میدان نقش جهان، آرامگاه حافظ و گنبد سلطانیه هرکدام یادآور شهری از جامعه ایرانی هستند، اما از نظر شما تهران امروز با یادآوری کدام نماد خود را معرفی می‌کند؟

https://telegram.me/mehrazmagazine/560

لبس وودز " High Houses "

پس از جنگ بوسنی و محاصره سارایوو (1995) لیس وودز (معمار و نظریه پرداز مطرح آمریکایی) اقدام به طراحی خانه هایی در ارتفاع "High Houses" می کند. این خانه ها رابطه ای دو گانه با سایت دارند: اولا در مکانهایی واقع شده اند که توسط بمب های جنگی تخریب شده است و ثانیا" خانه ها به وسیله یک کابل فولادی با طراحی پیچیده به صورت معلق در هوا به منظور تسلط به چشم انداز هوایی شهر طراحی شده اند. خانه های در ارتفاع را می توان به نوعی یک تناقض سمبلیک برشمرد چرا که هم زمان با نگاهی آرمانی به آینده همچنان سعی در حفظ ارتباط خود با موجودیت حاضر شهر دارند.

LebbeusWoods

ادامه مطلب